Jag vill inte trampa någon på tårna!

Igår spenderade vi ett par timmar på lekland. Trots det fina vädert, men har Engla bestämt sig så har hon. Det är ju trots allt för hennes skull.

Jag anser mig själv att vara en väldigt aktiv mamma. Jag har alltid velat vara en ung mamma, och att kunna vara aktiv är en av anledningarna till det.
Jag är oftast med och leker i full fart när vi är ute. Jag klättrar, gungar, jagar, bygger sandslott, spelar fotboll mm. Är vi hemma sitter jag gärna med och leker i den mån som jag hinner.
På leklandet igår hoppade jag på stutsmattan, jagade Engla i hopptältet, kröp på alla fyra i dessa små gångar i olika höjder och jag pressade mig igenom små hål. Svetten rann, mina händer och knä var helt röda efter allt krypande.

Det är inte så att Engla aldrig leker själv för visst gör hon det. Men vill hon att jag ska vara med så är jag det om jag har tid just då.
Jag springer inte heller efter henne och tror att hon inte klarar sig själv. För jag tror starkt på att barn blir trygga då föräldrarna släpper på tyglarna men samtidigt finns tillgängliga.

När jag tog en paus i allt lekande igår så satt jag och tittade mig runt. Vet ni hur slappa föräldrar är idag? Jag såg äldre föräldrar, unga föräldrar, mammor och pappor. 80 % av dessa bara satt där. De fikade och var irriterade på sina barn när de kom och bad om något. Jag såg barn som drog i sina föräldrar för att de ville visa dem något, eller att de skulle leka med dem. Jag hörde föräldrar säga nu fikar mamma lek du.
Jag såg en liten kille som ville ha en glass, men fick ingen. Lägg då märke till att hans mamma satt och fika på värsta kakan själv. Hon bara röt på honom och menade på att han var otacksam som inte lekte när dem minsann hade gått hit.

Nu vill jag inte försköna mig själv som mamma för alla har vi brister. Och jag ska inte heller vara snabb på att dömma dem andra föräldrarna. Jag ville bara ta upp det jag såg på den lilla stunden som jag satt där och tittade, innan jag skulle börja ge min dotter all den aktivitet och närvaro som hon förtjänar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag bara "råkade" hamna här på din blogg:) Sååååå bra skrivit här i detta inlägget! Kunde inte sagt det bättre själv;)

2010-05-22 @ 21:43:52
Postat av: Sara - mamma till Wilda

Riktigt bra skrivit. Det behövs höras!! Många gånger om.



Och du. Tack så otroligt mycket för din kommentar. Fick tom gåshud =) Men när du säger att du har tjocka lår bli jag arg. Såg ju bilder på dig. Hur snygg som helst. Så det så! Celluliterna kan man inte göra något åt så inte lönt att gråta över dem. Magen kommer ju som ett brev på posten efter man fött barn. Vi är fina som vi är! Vad är egentligen meningen med att vara smal? Vem fan bryr sig om man har några kilo för mycket? Inte mannen min iaf. Han älskar mig precis som jag är och det är han som ska titta på mig. Eller hur?



Stor kram till dig du vackra

2010-05-23 @ 08:18:54
URL: http://saratilling.devote.se
Postat av: ida o tuva

så himla bra skrivet!! Man skaffar ju barn för att man vill att dom ska utvecklas o. växa upp o. bli fina trygga människor. Man som förälder har ju en uppgift. Och det är INTe att sitta å fika o. bara ignorera. Tycker du verkar vara en jätte fin mor till dina barn! Hoppas att riktigt många läser detta inlägg! ha en fin dag! =)

2010-05-23 @ 10:31:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0