Svalkande under sköna sommarkvällar!

Tänkte fortsätta med mitt spanska tema. Tänkte tipsa om mina tre absoluta sommar drinkar.

Mojito kan aldrig bli fel. Den går och dricka precis som de är eller med lite viol eller hallonsmak. Den är faktiskt nästan precis lika god utan alkohol. Eller kanske bara inbillar mig det nu när jag är gravid? Jag är faktiskt ganska förtjust i rom.

Rom (helst havana club)
2 msk rörsocker

Sodavatten

Mynta

Några limeklyftor

Krossad is

Mortla sockret och limen och tillsätt myntan till blandningen, krossa myntan men överdriv inte, en Mojito får alldeles för mycket smak av mynta om du går åt den med morteln. Rör ut i ett högt glas med is och rom, slå på sodan.



Cuba libre också en drink med rom. Lite lättare att tillreda len som sagt lätt och gott vill vi ju ha det. Kankse inte en drink som passar alla men för mig är det en hit en varm kväll på Cuba cafe när man känner för att slå klackarna i taket...

Enligt en av historierna kring denna drink ska den för första gången ha blandats under det kubanska frihetskriget (därav namnet). Det var en kubansk löjtnant som 1893 såg till att rom och Coca-Cola förenades i ett och samma glas.

Här fick vi med lite historia också, taget från receptcentralen.se
Alltså cola och rom, jag föredrar även lite lime i för syrans skull.


Strawberry daiquiri en riktig goding. Somrig och feminin. Jag är helt såld på hur den ser ut så egentligen spelar det ingen roll hur den smakar, men det är inget som behövs tänkas på för jag älskar även smaken.

rom
pressad lime
sockerlag
jordgubbar frysta eler färska
krossad is

Lägg alla ingredienser i en mixer kör några sekunder, Servera i cocktailglas med ett sugrör.

Om du inte har en iskross. Så krossar du isen enklaste genom att lägga några isbitar i en kökshandduk och sen helt enkelt slå dem mot diskbänkskanten.


Drick och njut, men med måtta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0