Var tog hjärnan vägen?

Jag kan omöjligt tala för alla gravida/nyblivna mammor/flerbarnsföräldrar, men jag tror att väldigt många känner igen sig. Från att ha koll på sin närvaro och kontroll på sitt liv till att ha ett helt ostruktorerat liv som näst intill inte alls går att planera. Plötsligt har man en människa till att rå om och ta hand om. Någons liv som ligger i dina händer, ett barn som du ska forma. En till att ta på kläder, en till som ska äta och en till som ska ha uppmärksamhet och kärlek. Många av dessa sakerna faller sig självklart väldigt naturligt, men bara av att skriva detta får mitt huvud sig en snurr. Jag är en planerande människa som kan oroa mig för ganska mycket. Skulle då mina planer brista så har jag ju ingen koll mer och då blir det ju lätt lite jobbigt, hehe.
Kanske är det därför extra jobbigt för mig att järnan är på vift och vad är det som orsakar detta fenomen?

När man är gravid har man ju en massa funderingar över det ofödda barnet och förlossningen. När barnet sen kommer ut blir förvirringen total. Det är hormoner som spökar, rubbade rutiner och ett nytt liv som man ska lära känna. Och jag kan lova att det tar ett bra tag innan järnan är på plats igen.

Jag glömmer att ringa vänner, jag glömmer att jag har bestämt med vänner, att lyckas svara på sms har helt plötsligt blivit jättesvårt, att komma i tid ska vi inte ens prata om. Är jag då så duktig att jag skriver ner saker i min kalender, jo då glömmer jag att titta i den.
Men det blir bättre och undertiden får folk ha förståelse och jag måste inse att är det någon gång okej att vara helt off så är det nu!

Idag träffade jag min föräldrargrupp för första gången. Här stod jag i köket och gjorde kaffe i lugn och ro. Duktig som jag är öppnar jag min kalender och ser att jag ska vara där om 15 min inte om en timme.
Det blev inget kaffe och ingen frukost. Men det blev en massa stress och sen ankomst (men bara lite.) Vi var en mysig grupp på 8 personer i alla olika åldrar. Det är så mysigt att komma ut ur babybubblan ett tag och träffa andra i babybubblor.

Nu sitter jag och äter min sena frukost, jag var så hungrig att allt i kylen såg gott ut, så det var ju bara till att blanda lite.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0