Tips till er som skaffar syskon!

Med tanke på det här inllägget vill jag fullenda det genom att tilllägga ett par tips som kan vara bra att ha med sig den förmodligen turbolenta perioden.

Prata med det äldre barnet innan och förbered det på att den nya familjemedlemen inte alls är rolig. Man kan inte leka med bebisen!

Låt det äldre barnet vara delaktigt och hjälpa till med sitt syskon.

Sov när bebisen sover. Då har du mer ork och energi till resten av familjen.

Det är normalt att ha dåligt samvete gämtemot det äldre barnet, men det går över!

Be familj och kompisar att smussla med paket till den lilla, eller att ha något litet till den äldre med.

Be viktiga personer i det äldre barnets liv att alltid hälsa på henne/honom först och sen gulla med den lilla (som ändå inte fattar något.)
Men viktigast av allt snåla inte med gull och kärlek med bebisen för det, då kommer även det äldre barnet att göra det.

Var inte rädda för att be om hjälp.

Som sagt, det tar ca två månader för saker och ting att återgå till det normala igen och då är det som om att du alltid haft fler barn än ett.


Kommentarer
Postat av: unique

Tack för tipsen. Ska försöka komma ihåg det när det väl är dags.



Jo, jag trivs med mina dreads, men måste tyvärr ta av dem. Har förstört min hårbotten. Kommer bli riktigt korthårig nu ;(

2010-03-30 @ 17:00:01
URL: http://saratilling.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0