Havtorn!

Jag har länge velat prova ett recept som jag har sett på Nisses syrras blogg. Lax är väldigt populärt här hemma och det är som jag kallar det, den perfekta och nyttiga snabbmaten. I folie med smör, örter, citrongräs, salt och peppar. Klar på 20 min i ugnen.
Caroline hade recept på en havtornssås som var väldigt enkel. Man mixar bären med socker till en slät pure och blandar med creme freich, i med lite salt för att balansera smakerna. Klart! Den blev jättegod och passade bra till lax. Engla och Lhea (som förövrigt har börjat äta det vi äter) åt jättemycket.

Nu är det såhär att jag kom på en ny sak. Jag mixade bären när dem var halvtinade. När jag prvsmakade så var det en riktigt god sorbet i min skål. För dig som vill ha den lite nyttigare varianten rekomenderar jag dig att testa detta. I med lite socker, rårör eller honung. Swof, så har du en riktigt bra sorbet ala Emelie. Tror ni att jag är ensam i världen om detta? I vilket fall som är jag mycket nöjd över mitt påhitt och tycker att jag har rätt till att döpa de mixade bären efter mig.



Sorbet ala Emelie. Kanske inte den vackraste men.....



Vad stor min tjej har blivit, äter samma som resten av familjen ♥

 


Kommentarer
Postat av: Charlene

Fan vad smart! Det måste jag testa.



Sv: Tack sötnos. Det gick bra idag. Över förväntan faktiskt :) Pusspuss

2010-09-08 @ 16:26:57
URL: http://mangsysslaren.blogg.se/
Postat av: ellenojag

Nej jag vet, usch värre kommer det bara bli! Jäkla ungar ;) e bara lättad över att tänderna klarade sig, hon har ju precis fått dem, hade ju varit kul om hon fick behålla dem ett tag iaf ;) hoppas allt är bra med dig och familjen? kram på dig

2010-09-08 @ 22:14:45
URL: http://ellenojag.blogspot.com
Postat av: gigi

Havtorn är underbart, brukar laga glass med det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0